De school probeert in samenwerking met de medezeggenschapsraad, de oudercommissie en het College van bestuur een zo prettig en veilig mogelijke leeromgeving en schoolklimaat te creëren. Een goed en intensief contact tussen ouders en school wordt daarom sterk bevorderd. Tegelijk beseffen wij, dat niet alles kan worden voorkomen. Heeft u klachten over het onderwijs, de schoolorganisatie of wordt u en/of uw zoon/dochter geconfronteerd met zaken als agressie, geweld, racisme, discriminatie of seksuele intimidatie, dan adviseren wij u het volgende te ondernemen:
- Spreek allereerst de groepsleerkracht aan. Deze zal indien nodig hierop passende actie ondernemen.
- Het kan echter zijn, dat u er met de klassenleerkracht niet of onvoldoende uitkomt. Neemt u dan contact op met de schoolleider. Deze zal proberen te zoeken naar een voor alle betrokkenen bevredigende oplossing. De ervaring leert, dat men bij bijna alle problemen samen met de schoolleider tot een oplossing komt.
- Als u er met de schoolleider toch niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de voorzitter van het College van Bestuur van Onderwijsgroep Stichting Markant-Leersaam, de heer J. van Knijff. Correspondentieadres: Heerbaan 250, 4817 NL Breda. Soms kan dat niet, omdat er juist problemen zijn met deze persoon. Er zijn dan onderstaande mogelijkheden.
Interne vertrouwenspersonen
U of uw kind kan contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon van betrokken school. Deze kan en zal u bij een klacht adviseren over de te nemen stappen. De namen van de interne vertrouwenspersoon zijn bekend op de locatie en vindt u in de schoolgids.
Externe vertrouwenspersonen
Als er sprake is van een ingrijpende gebeurtenis of ongewenst gedrag op de locatie waarbij een kind is betrokken, dan is de externe vertrouwenspersoon snel inzetbaar voor het geven van onafhankelijk advies en ondersteuning. Het kan hierbij gaan om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, plotseling overlijden of een andere ingrijpende gebeurtenis.
Zowel de basisschool als ouders en kinderen kunnen contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon via:
Vertrouwensinspecteur
Indien er sprake is van klachten op fysiek of psychisch gebied, dan wel seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie of geweld, kan desgewenst ook contact worden opgenomen met de vertrouwensinspecteur. Hij/Zij zal naar de klachten luisteren en u eventueel adviseren over de te nemen stappen. De vertrouwensinspecteur is alle werkdagen tijdens kantooruren (8.00u tot 17.00u, ook in de schoolvakanties) bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 111 3 111.
Mediation
Bij conflicten kan iedereen die betrokken is bij het conflict mediation aanvragen. U zoekt dan samen met de andere deelnemer(s) naar een oplossing voor het conflict. U gaat daarvoor met elkaar in gesprek onder begeleiding van een onafhankelijk en neutraal persoon: de mediator. Het doel van dit gesprek is om de relatie tussen u en de andere deelnemer(s) te herstellen, zodat u samen verder kunt of de samenwerking goed kan afronden. Het is daarom vereist dat alle deelnemers willen meewerken en gezamenlijk tot een oplossing willen komen.
Contactgegevens mediationdesk: Telefoonnummer 030 – 280 95 90, E-mail
Als u het idee hebt dat uw klacht door de locatie of het bestuur niet adequaat wordt afgehandeld, kunt u contact opnemen met de klachtencommissie.
Voor het basisonderwijs: de onafhankelijke Landelijke Klachten Commissie Onderwijs (LKC) gebouw Woudstede, Zwarte Woud 2, 3524 SJ Utrecht.
De betreffende commissie onderzoekt uw klacht door hoor en wederhoor, en geeft een gemotiveerde uitspraak of de klacht wel, niet of gedeeltelijk gegrond is. Aan de uitspraak is meestal een advies voor het bestuur gekoppeld.
Via onderstaande link vindt u onze klachtenregeling
Klachtenregeling